fredag.

läs det här för beskrivning om hur man är ett pretto indie-kid:
jag lyssnar på hello saferide och dricker chai-te, har en klassiker av voltaire som jag ska sträckläsa ikväll, förmodligen i sängen där jag ska sitta i mina sextiotalsmönstrade lakan som är röda och från åhlens. dessutom kommer min svarthåriga pojkvän hit och ska laga vegetarisk mat. som snacks har jag nyss ätit lite nötter. imorgon ska jag cykla till en second hand-affär för att kolla efter en fin skål att lägga frukt i.

omg!

nu till den stundande, och alltså inte helt direkta verkligheten:
min lärare gav oss en till (!) litteraturlista idag. fyra romaner och tre fackböcker till. nu ska vi läsa tretton romaner, tre metodböcker och två litteraturhistoriska verk på fem veckor. Följande böcker kommer att kunna diskuteras med mig då:

Candide av Voltaire
Den unge Werthers lidanden av Goethe
Resor i skriptoriet av Paul Auster
Främligen av Camus
Brott och straff av Dostojevskij
Sandmannen av E.T.A Hoffman
En herrgårdssägen av Selma Lagerlöf
Gullivers resor av Jonathan Swift (obs ej barnversionen :)
Therese Raquin av Zola
Mörkrets hjärta av J. Conrad
Förken Julie och Fadern av Strindberg
Doktor Glas av Hjälmar söderberg

Notera att det är tolv texter av män och en av en kvinna och det är hon på tjugan, och hon var inte feminist eller jämställdhetsförespråkare. Härliga ämne! härliga kursplansinstiftade genusperspektiv!

Imorgon ska jag dricka fancy french wine och snacka skit om män.

PS: Bytte nyss till Cat Power för skivan tog slut.


Kommentarer
Postat av: Nennie

Mja, men selma var lesbisk, alltid något. Ses i morgon :)

2008-11-28 @ 19:01:41
URL: http://missmops.blogg.se/
Postat av: Karin

Va? Hello saferide?! Alltså vem fan är du egentligen?

2008-11-28 @ 20:53:28
Postat av: becca.

jag vet inte riktigt. är själv ganska förvirrad över den punkten. shit happens, antar jag.

2008-11-30 @ 13:17:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0