shake-fucking-speare.

idag på min lektion gick folk igång i lyriska diskussioner om shakespeare. det var jobbigt. så här var det:
(obs: subjektiv och i allra högsta grad kryddad version, men inte mindre sann för det)
läraren: eftersom alla här inne vet allt om shakespeare och är värsta kulturtöntarna som bryr sig om sånt så ska vi prata om hans mest okända pjäser för alla kan ju redan allt om allt annat.
student 1: bla bla bla vadstena bla bla bla borggård.
student 2: när jag läste min speciella superkurs som jag har läst innan den här kursen och som bara handlade om shakespeare så var det så här. bla bla bla.
läraren: ja det är ju en tolkning av det hela, är det någon som har en annan tolkning av det här verket som alla utom becca vet om att det finns och vad det handlar om och som vi inte läst på kursen.
student 3: bla bla bla jag har varit på så jälva många shakespeare-pjäser o massa gånger i globe-teatern.
läraren: jaha, hur var det då? Jag tycker det är fantastiskt att du har varit där.
student 3: bla bla bla bla bla jag vet så jälva mycket vad jag tycker (och allt om shakespeare).
läraren: vi kan ju alla vara överens om att shakespeare är fantasisk att läsa och när det är bra famfört så är hans pläser 3 timmars fröjd. För det vet ju alla för alla vet ju allt om shakesepare och har läst allt av honom.

Jag har aldrig läst något av shakespeare förutom den 1st sida som är i vår textantologi (och som var det vi skulle läsa i den här kursen). Jag har aldrig orkat kolla klart på roemo o julia med leonardo do caprio, jag vet inte vad hamlet handlar om och "en midsommarnattsdröm" låter som någo jävligt fjolligt och idiotiskt. och jag har aldrig varit på en teater i hela mitt liv som varade i tre timmar för jag har bara varit på teater frivilligt en gång om man räknar bort dom där om andra världskriget som man fick se i gympasalen på mellanstadiet. plus att jag aldrig varit intresserad av stört gammalt engelskt språk eller av historiska gamla gubbar.

Hur var det med elitismen och borgerligheten inom universitetsvärlden nu igen?

Egentligen är väl poängen att när ska man få reda på sådana här saker om inte i den litteraturvetenskapliga grundkursen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0