en julsaga.

nu är jullovet över. här är en resumé av vad som hände:

jullovet började med en fest hos amanda. där fick man trauma av att typ alla man gått på mellanstadiet med var där bara en av slump. jag konstaterade att jag inte hade något att säga till dom så jag sa inget.

På söndagen började städningen av mammas lägenhet. Vi städade och möblerade om i arbetsrummet. städade köket och vardagsrummet och en toa. det blev normal-rent i alla fall. i Detta projekt ingick även en tripp till Ikea i Kungens kurva där det bland annat införskaffades en säng för övernattande gäster (läs:mig), ett datorbord och en tv-bänk och massa annat krimskrams. Morsan hade fått 15000kr i kredit och went all in. eller nästan i alla fall.

På måndagen var vi på hyttan och träffade karin och christer med flera. karin fick en present i en rolig kartong och jag drog ett jätteelakt skämt mot jonas som alla skrattade åt (vilket gjorde det ännu elakare). kvällen slutade bra för mig men sämre för andra.

Sen städade vi lite till.

Julen spenderades med familjen i morbrorns nybyggda uterum som var typ lika stort som min lägenhet. 18 vuxna och 3 barn var vi. Det var en ganska rolig upplevelse med stor-jul. kändes inte så påträngande som det brukar och mycket varitation i samtalsämnen och personer att prata med gjorde att det blev en riktigt bra jul. Jag och joel åt paj och kålrot och andra veggie-grejer som var värda, medan resten av släkten jobbade på hjärtattackerna med sjukt mycket kött. som det ska vara med andra ord.

på juldagen och annandagen besökte vi eskilstunas "finest" krog. Innan vi gick dit på juldagen hade vi ingenstans att förfesta och eftersom min mammas lägenhet var fin nog att ta hem någon till (för första gången sen jag hade 18-årsfest) så förfestade vi med mammakommentator vid statoil. morsan var rolig och satt i det angränsande arbetsrummet och kommenterade allt vi sa. hon visade även lite boktips ur bokhyllan samt sin första lp-skiva som hon köpte när hon var liten. 

juldagen på krogen var fylld med 18-åringar som betedde sig som svin. dom typ visade stjärten och spydde och sånt, utan att bli utkastade. på annandagen var det fullt med 25-40åringar som betedde sig lika svinigt som 18-åringarna fast utan att ha en legitim ursäkt som tex "jag är 18.". nordpolen spelade men blev ganska dissad av eskilstunapubliken. om jag inte hade träffat nikk på juldagen hade hela (låt oss kalla den) "raw-fadäsen" kännts som ett riktigt waste of time. eskilstuna alltså.....fy fan.

dagen efter annandagen kom min kusin och hennes barn på besök hos mamma. mamma hade bakat äppelpaj till allas förvåning (min mamma har typ bakat c:a 3 gånger sammanlagt i sitt liv) men barnet vägrade äta det och kallade den för "äcklig geggamojja". sen sepalde min mamma gitarr med barnet på ett roligt sätt som gick ut på att mamma tog ackorden och barnet slog på strängarna med ett plektrum och sjöng. det lät jättemycket och jag önskade att jag var fyra år gammal igen.

innan vi åkte hem igen fikades det och handlades lite på rean och likande grejer.

den 29:e mellanlandade vi i linköping och fikade med therese och jennie. sen bar det iväg mot varberg.

när vi kom till varberg möttes vi av joels mamma och pappa som var glada. vi åkte hem och kollade på de nya badrummen som byggts i huset. joels pappa skröt som sin plattsättare och sin designförmåga. dom nya badrummen har saker som guldmosaik, dubbel-dusch, rörelsekänslig ljusaktivering och toasitsar med dämpad nedfällning så det inte hörs när man fäller ned (typ som på en del kökslådor). sen visade joels pappa sin nya fullHD-tv på 46" och sin bluraydvdspelare samt sin lilla mini pc. på kvällen kollade vi på the dark knight i HD och blev imponerade när vi såg både christian bale och heath ledgers porer i den skarpa och stora bilden. 

sen fick vi en kosta boda ljusstake som kostade 1700kr fast vi hade bestämt att vi inte skulle ge några julklappar och om det mot förmodan skulle ges så skulle det inte vara så märkvärdigt.



på nyårsafton var vi på vuxenfest där dom hade försökt göra ett barnbord till mig, joel och familjens 12-åring. som tur var avstyrde joels pappa det hela och vi fick sitta vid stor-bordet (12-åringen också). familjen som vi var hos hade två jättehundar och en gäst hade med sig en till. det var rätt häftigt. mamman i familjen verkade även vara någon slags djurrätts-person som var vegetarian och hade badrummet fullt med bodyshop-grejer. hon blev besviken när sa att vi inte var militanta veganer och imponerad när vi sa att vi kanske var det lite i alla fall. efter vuxenfesten var vi hos joels kompis per som bjöd på whiskey och hade en massa tjejer där som var blonda och gick tekniskt basår på varbergs högskola. vi kollade på fyrverkerier som kom från havet och drack champagne.

efter nyår blev jag sjuk och spenderade all min tid i en italiesk skinnsoffa framför jätte-tv'n. detta med undantaget att jag (sjuk och jävlig) var på varbergs fästning och kollade på bockstensmannen. en livsomvälvande upplevelse, må jag säga. vi åkte hem i x2000 och satt bredvid en dryg gubbe som kollade på mina pattar hela tiden.

that's it folks!

PS: Joel vill inflika med att han inte skrattade åt det elaka skämtet för han tyckte att det var för elakt. DS

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0