dilemma.

klänningarna är klara
skolan är under kontroll
jag ska åka hem.



det har uppstått ett dilemma i mitt huvud. alla som mött mig under helgen har fått detta förklarat för sig. here we go.
jag har fått jobb i norrköping. de sa att jag skulle få jobba "hela semesterperioden". nu har jag fått mitt shema och jag ska jobba 60% i sex veckor.
i min lägenhet betalar man ingen hyra på sommaren. den totala månadskostnaden jag betalar för boende är alltså 119:- för internet.
anledningen till att jag ville jobba var egentligen att jag vill slippa ta studielån nästa år också och på så sätt inte ha någon studieskuld, men en lärarexamen. nu när jag fick så lite jobb kommer detta inte att hända.
jag har kvar c:a 14000:- på mitt konto som är kvar av arvet och lite sparat.
nu finns det två alternativ:
alt 1:
lägga undan 3500:- till augustihyran och leva på 10000 under hela sommaren. chilla, göra roliga saker. hälsa på folk och ha det ledigt och skönt innan sista året (som kommer att bli jobbigaste året) på utbildningen. ta studielån i ett år och vara skyldig csn 44000.
alt 2:
jobba på det jobbiga jobbet. vara ensam i norrköping (den enda jag känner där ska nämligen jobba på posten i linköping) tjäna max 15000 och ta studielån i en termin och bli skyldig csn 22000:-

rådgiv mig!

Kommentarer
Postat av: E

Sommarlov kan man ha när man är färdig och fått jobb! Annars kan du ju jobba, spara ihop ett litet sparkapital till du börjar jobba (Du kanske måste ta körkort eller nått) och sen ta studiemedel ett år? Häpp!

2009-05-24 @ 17:29:23
URL: http://jesuisuncheval.blogg.se/
Postat av: Nennie

Du kan ge dina pengar till mig? Då blir ju jag glad i alla fall... Annars tar vi upp dina tankar när du kommer hem. Lösningar finns alltid..

2009-05-24 @ 19:16:55
URL: http://nennie.blogg.se/
Postat av: Anonym

nej men vad säger du jesusärenko?! sommarlov ska man ha nu! 22tusen och 44tusen är trots allt nästan samma sak.



å andra sidan låter ju 60% jobb perfa, men det är ju det där med att loppa runt i norrköping. ja, tita inte på mig, jag är arbetsskygg och vågar heller inte skrika "kom och häng med mig" för jag kan hamna i allt från nästan heltidsarbete till arbetslös i eskilstuna, till vad som helst. fast det vore kul! (om du bodde i linko och vi kunde grilli-öli sommaren away!)

2009-05-24 @ 23:22:06
URL: http://tusenpekpinnar.wordpress.com
Postat av: Karin

Meh alternativ 1 så klart! Lite csn lån är faktiskt inte så farligt att ha. Du kommer ju ändå ha världens minsta. Sommarjobb är det tråkigaste som finns och om man kan ska man hålla sig så långt borta från det som det går!

2009-05-25 @ 11:14:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0