olikheter.

på min skola lyssnar alla på den där helt otroligt störiga tut-tut-tut-tut-tututut-låten med MGMT. eleverna lyssnar på den hela tiden med sina mobiltelefoner och snart har bruset av en välanvänd ericsson-högalare lagt sig i min hjärna över låten så att om jag någon gång hör den i en bra högtalare kommer jag tro att det är något fel. när jag sa till dom på lektionen att "stänga av den där manegement-låten" spände en av eleverna ögonen i mig och sa "vaddå manegement?! dom heter ju MGMT!" och sen skrattade dom åt den dumma lärarkandidaten.

jag förbryllas av sjukt mycket grejer på min vfu. speciellt det här med tonåren och hur dedikerade de är till sina identiteter och det som är viktigt för dem. eleverna tycker att alla lärare är tråkiga, och dom har rätt. klart vi är tråkiga. vi har ju lärt oss att kuva alla våra känslor, de har nyss upptäckt dem. vi har börjat prioritera saker som näringsriktig kost och att vara i tid till jobbet, dom käkar klubba innan lektionen klockan 8.10 och stannar hellre kvar i mobilbruset på rasten än gör uppgifter som de tycker är skittråkiga, men som vi lärare tycker borde vara roliga och inspirerade.

det verkar ganska schysst ändå. även fast jag kommer ihåg hur jobbigt det var.
man kanske kan säga att det vore ganska värt att leva med min hjärna i deras liv.
mer tonår! gör som pippi och bli liten när du blir stor!

bygga.

okej. här är planen:


först ska jag läsa alla de här böckerna.



sen ska jag bygga mig ett hus.


som ska ligga vid en sjö.

(poängen är att hur man än lägger dem så ser det aldrig lite ut)

over and out.

RSS 2.0